Nápověda

Co je iŠanon?

iŠanon si lze představit jako moderní podobu klasického šanonu na papírové dokumenty. Rozdíl je v tom, že iŠanon slouží pro ukládání elektronických dokumentů (např. faktury a vyúčtování za různé služby, bankovní výpisy, výplatní pásky atd.).
Dokumenty uložené v iŠanonu se neztratí, nepřekáží, nestárnou a jsou kdykoliv po ruce.

Co je elektronický dokument?

Zatímco klasický dokument (dopis, kniha, časopis) je vytištěný na papíře, elektronický dokument lze číst a upravovat pomocí počítače. Klasický dokument lze převést na elektronický pomocí scaneru. Elektronický dokument lze převést na klasický papírový dokument vytištěním na tiskárně.

K čemu je to dobré?

Elektronické dokumenty postupně nahrazují původní papírové dokumenty. Aby si lidé nemuseli elektronické dokumenty tisknout a zakládat v klasickém šanonu, potřebují praktický a bezpečný nástroj pro práci s elektronickými dokumenty. Do iŠanonu si můžete jednoduše vložit všechny důležité písemnosti z emailu, z počítače nebo scaneru.

Je to bezpečné?

Ano, je to bezpečné. Ke svým dokumentům máte přístup pouze Vy. Nikdo jiný nemůže Vaše dokumenty číst ani smazat. To také potvrdil nezávislý test provedený renomovanou společností AutoCont CZ a.s. iŠanon obstál v penetračních testech podle mezinárodních bezpečnostních standardů OWASP.

Proč bych za to měl platit?
Co mi to přinese?

  • úsporu času při:
    • zakládání elektronických dokumentů (snadné a rychlé),
    • hledání v uložených dokumentech (rychlé a přehledné),
  • dostupnost kdykoliv a kdekoliv - přístup k iŠanonu je přes internet. Dokumenty uložené v iŠanonu mám kdykoliv po ruce,
  • úsporu místa – dokumenty uložené v iŠanonu nezabírají žádné místo u nás doma nebo v kanceláři,
  • úsporu peněz za papír, inkoust do tiskárny, desky a šanony – elektronické dokumenty založím přímo do iŠanonu. Nemusím je tisknout!
  • sledování výdajů v čase - faktury a vyúčtování za různé služby (např. voda, elektřina, plyn, nájemné, mobil, internet) se znázorňují v souhrnné tabulce a v přehledném grafu. Mám tak možnost sledovat jednotlivé i celkové náklady měsíc po měsíci, rok po roku. Nemusím nic hledat, nic sčítat. Přehled, který mě zajímá, mám během několika kliknutí!
  • bezpečné úložiště – dokumenty se mi nikde neztratí a přístup k nim mám pouze já.
  • pořádek v dokumentech a dobrý pocit s vědomím, že až budu něco hledat, vím, kde to rychle najdu.

Bude mi to fungovat?

iŠanon funguje na každém počítači, notebooku nebo tabletu s připojením na internet. Nemusíte nic instalovat. Stačí libovolný internetový prohlížeč.

Budu s tím umět pracovat?

Určitě ano. Zakládání, třídění a hledání dokumentů v iŠanonu je snadné a intuitivní.

Kdo mi s tím poradí?

S dotazy ohledně iŠanonu se na nás můžete obrátit buď prostřednictvím emailu podpora@isanon.cz nebo telefonicky na čísle 608 568 568. Rádi Vám poradíme jak na to.

Můžu si to zdarma vyzkoušet, než zaplatím?

Ano. Po registraci můžete používat iŠanon neomezeně 1 měsíc zdarma. Následující používání iŠanonu je již placené. K dispozici je také zdarma funkční ukázka aplikace, na kterou se můžete podívat i bez předchozí registrace (https://www.isanon.cz/cs/Demo.aspx).

Často kladené otázky

1) A proč mi při registraci budete generovat další e-mail? Mám jich několik a sotva stačím číst ty stávající a kde-kdo mi tam stejně posílá všelijaké blbosti…

E-mail jmeno.prijmeni@isanon.cz se zřizuje výhradně za účelem přijímání elektronické pošty / dokumentů do aplikace iŠanon. Není určen pro běžnou denní korespondenci s přáteli. Na e-mail do iŠanonu si nechte zasílat pouze to, co má smysl ukládat do šanonu.

2) Co musím splnit, abych se stal uživatelem iŠanonu? Musím podepsat nějakou smlouvu?

Stačí se zaregistrovat na www.isanon.cz a potvrdit souhlas s obchodními podmínkami služby iŠanon. Používání služby iŠanon je první měsíc zdarma. Na konci tohoto období budete vyzváni k zaplacení služby na následující období (1, 3, 6 nebo 12 měsíců).

3) Tak jsem si zaregistroval iŠanon a co dál?

Pokud jste novým uživatelem služby iŠanon, můžete si začít zakládat do iŠanonu své dokumenty. Stávající elektronické dokumenty (faktury, smlouvy, výpisy atd.) si můžete přeposlat e-mailem do iŠanonu. Papírové dokumenty můžete naskenovat a vložit do iŠanonu ručně přes volbu „Nový dokument“.

Dále můžete oslovit své dodavatele / poskytovatele služeb aby Vám začali posílat faktury elektronicky na e-mail jmeno.prijmeni@isanon.cz. Většina firem již tuto možnost nabízí. Je to pro ně snazší, levnější a rychlejší. Jistě Vám rádi vyjdou vstříc. Ušetříte tak práci a čas nejen sobě, ale i Vašim obchodním partnerům.

Pokud si chcete iŠanon prostě jenom tak otestovat a nechce se Vám ztrácet čas vymýšlením a vkládáním testovacích dat, tak právě pro Vás jsme sadu testovacích dat již připravili. Stačí v sekci „Nastavení“ kliknout v menu na volbu „Testovací data“.

4) A jak to mám udělat, aby se mi moji dodavatelé začali posílat faktury elektronicky?

Většina firem dnes nabízí možnost zasílat fakturu elektronicky. Je to pro ně snazší, levnější a rychlejší. Jistě Vám rádi vyjdou vstříc, když je oslovíte s žádostí o zasílání faktury / vyúčtování elektronicky na e-mail jmeno.prijmeni@isanon.cz.

5) Proč mám používat iŠanon? Faktury elektronicky už přijímám dávno a ukládám si je na disku ve svém počítači.

iŠanon fakturu přijme, načte všechny potřebné údaje (datum splatnosti, datum uskutečnění zdanitelného plnění, částku k úhradě atd.). Do kalendáře zapíše připomenutí termínu splatnosti a vše uloží do elektronické složky. Z uložených dat následně dokáže sestavit grafické přehledy dle vámi zvolených kritérií. A udělá to rychle, přehledně a jednoduše. Až se budete chtít podívat, kolik jste platili v průběhu uplynulého roku za telefon, iŠanon Vám to ukáže během několika kliknutí. A toto zvládnete z libovolného počítače připojeného na internet.

6) Rozumím tomu správně, že ten iŠanon je jenom na ukládání faktur?

iŠanon není jen na ukládání faktur. iŠanon efektivně zpracuje všechny vaše dokumenty. Nahradí tak klasický šanon a usnadní vám práci s nekonečným papírováním. Dokumenty uložené v iŠanonu se neztratí, nepřekáží, nestárnou a jsou kdykoliv po ruce. Co vložíte, to najdete.

7) Co je myšleno pod pojmem dokument?

V prostředí aplikace iŠanon chápeme dokument jako obecné označení všeho, co do iŠanonu vložíte nebo co přijde do iŠanonu prostřednictvím e-mailu nebo datové schránky. Dokument je tedy faktura, smlouva, e-mail, příloha e-mailu, datová zpráva apod. Když Vám přijde do aplikace iŠanon e-mail, který se rozhodnete uložit do šanonu, můžete si to představit jako když si daný e-mail vytisknete (tím vznikne dokument) a založíte si ho do klasického šanonu.

8) Jak si mohu do iŠanonu uložit výpis z bankovního účtu?

Změňte si v bance e-mailovou adresu pro zasílání výpisů z účtu na adresu Vašeho iŠanonu (jmeno.prijmeni@isanon.cz). To můžete udělat buď přes internet (pokud máte internetové bankovnictví), telefonicky na infolince nebo při osobní návštěvě na pobočce.

Pokud si budete chtít založit i starší elektronické výpisy, můžete si je přeposlat e-mailem do iŠanonu. Papírové výpisy můžete naskenovat a vložit do iŠanonu ručně přes volbu „Nový dokument“.

9) Můžeme iŠanon u nás v rodině sdílet? Některé šanony máme společné, některé ne – jak na to?

iŠanon můžete sdílet. V iŠanonu si můžete vytvořit tolik šanonů, kolik budete chtít. Šanony si můžete pojmenovat podle toho, jak Vám to vyhovuje (máma, táta, škola, banka, byt, chata, auto, hypotéka, atd..)

10) Jak jsou data uložená v iŠanonu ochráněna proti zneužití?

  • Přístup do aplikace probíhá prostřednictvím vlastního uživatelského jména a hesla.
  • Při pokusech o odhadnutí hesla je přístup zablokován.
  • Komunikace mezi serverem a uživatelem je šifrována SSL bezpečnostním certifikátem.
  • Data ukládaná v databázi jsou šifrována.
  • Je zajištěna ochrana osobních údajů – provozovatel je registrován u Úřadu pro ochranu osobních údajů a nakládá s osobními údaji uživatelů v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb.

11) K čemu je to dobré, že při ukládání dokumentu do iŠanonu musím vyplnit tolik položek? Akorát to zdržuje!

Při ukládání dokumentu musíte vyplnit pouze položku „Předmět“. Ostatní položky jsou nepovinné. Nicméně je výhodné vyplnit i další položky (Od koho, Šanon, Záložka atd.), protože pak dokument snáze najdete. Pokud se jedná o fakturu / vyúčtování, získáte vyplněním položek „Datum“ a „Cena“ pěkný přehled o svých výdajích za uplynulé období.

Víme, že je otravné tyto položky vyplňovat. Zvlášť u faktur, výpisů a podobné korespondence, kterou dostáváme pravidelně každý měsíc. Nás, autory iŠanonu to také nebaví, a proto je zde šikovná funkce. iŠanon pozná, že zakládáte dokument obsahující např. fakturu za mobilní telefon, protože byl doručen ze stejné adresy odesílatele, má obdobný předmět a tak za Vás všechny tyto položky předvyplní stejně, jak jste to Vy v prvním případě udělali ručně. K tomu za Vás načte a vyplní částku, datum splatnosti a zdanitelného plnění z faktury. A pokud chcete, tak to samé udělá i s jednotlivými položkami faktury.

12) To se ten Váš IŠA vytahoval, jak načte každou fakturu, ale s fakturou od XY si neporadil!

Tak to se moc omlouváme, ale faktur existují tisíce typů. Pošlete nám Vaši fakturu na podpora@isanon.cz a my iŠanon naučíme načítat i tu Vaši! Děkujeme za spolupráci při vylepšování funkčnosti iŠanonu.

13) Dokáže iŠanon přijmout a zpracovat SIPO?

Stávající elektronická podoba vyúčtování SIPO zatím neumožňuje automatizované zpracování – načtení aplikací iŠanon. Budeme pro Vás průběžně stav sledovat a hned, jak elektronický formát SIPO načtení umožní, zapracujeme to a budeme Vás o tom informovat.

14) Jak a kde si vytvořím číselníky šanonů, záložek a štítků?

Seznam šanonů, záložek a štítků se vytváří automaticky tak, jak zakládáte a třídíte nové dokumenty. Tedy v okamžiku, kdy do iŠanonu zakládáte nový dokument a zjistíte, že jej chcete založit do šanonu, který dosud neexistuje, jednoduše do pole šanon napíšete požadované jméno šanonu a je to!

15) Mohu si již vytvořené šanony, záložky a štítky přejmenovat?

Pokud časem zjistíte, že Vám název šanonu / záložky / štítku nevyhovuje, můžete ho jednoduše změnit / přejmenovat. Všechny související dokumenty budou automaticky zařazeny pod nový název šanonu / záložky (resp. označené novým štítkem).

16) Co můžu udělat pro to, aby byly grafy přehlednější?

Grafický přehled faktur standardně zobrazuje veškeré faktury, které jste do iŠanonu vložili, v jednom souhrnném grafu. Pokud již začíná být graf nepřehledný, můžete v ovládacích prvcích nad grafem vypnout / zapnout zobrazení faktur jen za některé služby. Můžete si také zvolit vlastní časové období, které má graf zobrazovat.

17) K tomu abych mohl používat iŠanon si musím zřídit datovou schránku?

iŠanon můžete používat bez datové schránky. Nicméně k aplikaci iŠanon lze připojit datovou schránku (nebo i více datových schránek) a získat tak obrovské výhody elektronické komunikace s úřady a dalšími subjekty. Hlavní výhodou datových schránek je úspora času. Nemusíte chodit na poštu a čekat tam nekonečné fronty, abyste se dostali k okénku. Odpadnou také náklady na poštovní známky, obálky a příplatky za doporučené dopisy (elektronická korespondence s orgány státní správy je zcela zdarma).

18) Co to jsou Datové schránky?

Datové schránky vznikly podle zákona 300/2008 Sb. k efektivní komunikaci státních úřadů s podnikatelskou sférou. Místo posílání doporučených dopisů a výzev mají veřejné instituce možnost doručovat dokumenty elektronicky. Stejným způsobem mohou komunikovat i firmy, například při podávání daňových přiznání. Kromě rychlosti zde hraje důležitou roli také výrazné snížení nákladů.

Datová schránka byla automaticky zřízena všem právnickým osobám zapsaným v obchodním rejstříku, dobrovolně si ji mohou založit i osoby fyzické nebo právnické fyzické osoby, kterým se ze zákona datová schránka nezřizuje. Správcem systému je Ministerstvo vnitra ČR, provozovatelem Česká pošta.

19) K čemu je dobré, že si můžu v nastavení přidat datovou schránku?

Datová schránka je velmi šikovná věc, která Vám ušetří čas a peníze při komunikaci s českými úřady. Pokud si do iŠanonu připojíte Vaší datovou schránku, mnoho věcí se výrazně usnadní. Místo trávení desítek minut ve frontě na poště při vyzvedávání doporučených dopisů, můžete dostávat svou korespondenci přímo do Vašeho počítače. Až budete chtít něco na úřad poslat, nebudete muset chodit na poštu, kupovat obálku ani známku, vypisovat adresu a podací lístek, platit drahé poštovné – dopis nebo vyplněný formulář bezplatně pošlete elektronicky z iŠanonu přímo na úřad.

20) Dokumenty primárně přijaté do datové schránky uložené do iŠanonu mi po 90ti dnech budou také smazány?

iŠanon žádné dokumenty nemaže. Datové zprávy mohou zůstat v iŠanonu neomezeně dlouhou dobu a nehrozí jejich smazání ani po uplynutí státem garantovaných 90 dnů.

21) Jak dlouho a jaký objem dat si mohu v iŠanonu uchovat?

iŠanon žádné dokumenty nemaže. Dokumenty mohou zůstat v iŠanonu neomezeně dlouhou dobu a nehrozí jejich smazání. Celkový objem dat uložených v jednom účtu iŠanonu je omezen na 500MB.

22) Když za službu jeden měsíc nezaplatím, protože na to třeba zapomenu, tak vy mi má data smažete?

Nemusíte se bát, že bychom Vám cokoliv smazali, aniž bychom se ujistili, že si to přejete. Pokud ale od Vás opakovaně nedostaneme zaplaceno za služby, které využíváte, můžeme Vám přístup do iŠanonu zablokovat do doby, než bude sjednána náprava.

23) Co se s mými daty v iŠanonu stane po ukončení smlouvy?

Pokud už nebudete dále chtít využívat službu iŠanon, můžete si veškeré Vámi vložené elektronické dokumenty stáhnout k sobě na počítač. Po ukončení smlouvy bude Váš účet spolu s e-mailovou adresou a veškerými daty smazán.

24) Několikrát jsem zadal špatně heslo a teď se nemůžu do iŠanonu přihlásit.

iŠanon se brání proti pokusům o odhadnutí hesla tím, že na několik minut zablokuje přístup k danému účtu. Pokud jste omylem několikrát po sobě zadali špatné heslo, počkejte 5 minut a zkuste to znovu. V případě trvajících problémů se obraťte na naší uživatelskou podporu (podpora@isanon.cz).